Saturday, December 18, 2010

Skräckskådisar - gamla som unga som odöda

"I don't drink... wine."

 Det är underbart med skräckfilm, tycker jag. Jag såg Braindead och Evil Dead när jag var i 7-årsåldern och blev jättefascinerad och ville se dem gång på gång olovandes hos en killkompis för mina föräldrar tyckte inte sånt var för barn. :) Och det hade de, i alla fall när det gällde mig, rätt i för i och med att jag kikade på de här filmerna ledde de också till att jag fick sömnproblem och till sist blev det så jobbigt för mig att jag under flera år efter det bojkottade splatter/gore/monster-filmer och höll mig mest till mysiga rysare och thrillers fram tills att jag var i 12-årsåldern då min bästa vän tyckte att "vafan nu får du sluta, nu kollar du med mig!" och det gjorde jag och det är inget jag ångrar! Jag snöade för ett bra tag in på gamla klassiker så slänger upp lite bilder här på skådisar från förr vars talanger jag beundrar starkt. Här ovan och under: Bela Lugosi, såklart! Supergrym som Dracula, klockrent med hans accent. Han är även suverän i filmen White Zombie. Han fick "tyvärr" bara roller som elakingar efter succén (både på scenen och vita duken) med Dracula, som ju de flesta (även jag) förknippar honom med. Det är inte för inte jag har hans Dracula-karaktär tatuerad på armen! :)



Boris Karloff äger som Frankensteins monster! Det är ju egentligen en väldigt tragisk film/bok (<--som jag ju tyvärr ej läst, än!) men det är ofta folk verkar glömma det. Mycket bra är den i mitt tycke. Efterföljarna borde de som ej sett dem se med, särskilt Bride of Frankenstein.

 Han är även grym i Mumien.


Max Schreck... i Nosferatu! Det "charmiga" med honom är ju, tycker jag, att han ju var väldigt lik sin karaktär till utseendet i vanliga fall... Stumfilmer är grymt underskattade! Tänk hur de fick jobba med mimiken och scenspråk förr för att få ihop det till en bra film!

Hett filmtips: The call of Cthulu från 2009 men gjord på "gammalt vis" och som stumfilm - riktigt häftigt!


Kyra Schon är och förblir bästa zombie-ungen i Romero's superrulle Night of the Living Dead (<--gissa var jag snott mitt bloggnamn ifrån? he...he...he)

 Braaaaiiiiiins!
 
Bubblare: Linda Blair! Lite för "nutid" i det här inlägget men hon får komma med i alla fall för hon är ju gryyym i Exorcisten! (och den är ju i och för sig inte många år yngre än Night of the Living Dead")

2 comments:

  1. Bela är så jävla grymt stilig i White Zombie och om vi får ett barn så hoppas jag att den föds med det där skägget!!! <3

    ReplyDelete
  2. haha ja tänk en söt liten dotter med det skägget! xD

    ReplyDelete