Friday, April 15, 2011

"Hello, Sidney..."




Scream är nostalgi för mig, Första filmen kom när när jag var 11 år och jag och min bästa vän kollade på den hela tiden efter att jag köpt den på VHS (gamla goda VHS) i födelsedagspresent åt henne. Sen kom ju tvåan och trean som såklart ju inte höll samma klass men de såg man såklart ändå! När man var yngre hade man ju inte, i alla fall inte jag, lika krävande smak så då blev det ju en hel del b-filmer fler än vad det blir idag även fast jag är ett fan av b-skräckisar. Min familj brukade åka och hyra filmer (3 för 59 kronor på dåvarande All-video) och då blev det alltid en film som passade lillasyster, en film som passade föräldrarna och en skräckfilm som passade mig och min lillebror och det var alltid så spännande att stå och rota bland alla Hellraiser, Jag vet vad du gjorde förra sommaren, Wishmaster och alla andra som hade miljontals uppföljare men som man ändå (och flera av dem fortfarande) älskade och fick nästan som.. *snyft* band till. :)


Därför ska det bli kul att se Scream 4 som säkerligen inte kommer vara ett mästerverk men som ändå blir nostalgi-känsligt. Det kommer så mycket skräp nuförtiden, nya b-skräckisar (som är dåliga b-skräckisar) som jag dissar men en del av mig försöker ändå sätta mig in i folk som är 10-15 år yngre än mig och som kanske älskar dem för visst fanns det folk för 15 år sen som dissade Scream när den kom, men det gjorde ju inte jag. Man brukar ju få helt olika relationer till filmer beroende på vid vilken ålder man var i när de kom. Jag får helt enkelt hoppas på att de (för deras egen skull) inte fastnar helt i nutida filmer utan även upptäcker, som jag och så många andra gjorde, alla gamla godingar som också finns där ute. Leatherface ftw!

3 comments: