Sunday, May 29, 2011

Dean Koontz - Maken



"Hur långt skulle du gå för kärleken?
Skulle du dö för den?
Skulle du döda för den?

”Vi har din fru. Du kan få henne tillbaka för två miljoner kontant.”

Trädgårdsmästaren Mitchell Rafferty tror först att det är ett skämt. Han planterar blommor i en kunds trädgård när hans mobil ringer, och nu står han i en vanlig förort en solig sommardag, och har det värsta samtalet i sitt liv.

Vem det än är på andra sidan luren så talar han sanning. Han har Mitchs fru och han har sagt sitt pris. Han bryr sig inte om att Mitch driver en liten trädgårdsfirma och inte har någon möjlighet att samla ihop en sådan svindlande summa. Han är säker på att Mitch kommer att lösa det på något sätt. Bara han älskar sin fru tillräckligt…

Och Mitch älskar henne tillräckligt. Han älskar henne mer än själva livet. Och han har sextio timmar på sig att bevisa det. Han måste hitta de två miljonerna dollar tills dess. Men han kommer att betala så mycket mer. Han skulle betala vad som helst."





Jag har precis läst denna bok av Dean Koontz som är från 2007 (om jag inte minns fel). Som helhet tyckte jag att det var en bra bok. Första hälften var riktigt spännande men tyvärr som vanligt när det (enligt mig) gäller Koontz så flippar det antingen ur eller plattas till efter halva boken och det har gjort att jag när jag läst i flera av hans böcker och är inne i andra hälften tröttnar eller blir irriterad och skippar resten, men så hemskt var det som tur var inte här! Hela boken var lite förutsägbar men i början var det ändå en del twister som höll igång stämningen. Fram emot mitten tycker jag saker och ting var lite för detaljerade och saker som knappt hade med handlingen att göra stod beskrivet in i minsta detalj, som det ibland även enligt mig kan göras i King's böcker. Slutet kom väldigt plötsligt och allt löste sig på typ.. 2-3 sidor? Jag hade väntat mig någon ny twist man inte var beredd på. Nu när jag läser igenom vad jag skrivit verkar det som att jag inte alls gillade boken, och det är inte sant! För jag skulle rekommendera den, absolut. 


En stark 3/5 får den av mig.


Ingen direkt typisk "skräck-bok" men jag tar med den här i bloggen ändå. :)

2 comments: