Monday, May 9, 2011

Insidious (spoiler-varning)




Vi kollade på en film igår - Insidious. Skaparna av Saw och Paranormal Activity har lyckats göra en film som både jag och Sara fasktiskt hoppade till av flera gånger, vilket händer typ.. aldrig.

Lycklig trebarns-familj nyss inflyttade i ett stort hus. Pappan jobbar som lärare och mamman är hemmafru/pianist. Redan efter några få minuter börjar skrämselscenerna komma krypande i form utav konstiga ljud, syner, och annat som visar att allt inte står rätt till i huset. Äldsta pojken hamnar i någon sorts konstig koma läkarna inte kan förklara och får hemmavård, och allt eftersom månaderna går blir familjen, särskilt mamman, mer och mer otrygg och skräckslagen av allt oförklarigt hon ser och hör hända, t. ex när lillebrorsan påstår sig se storebrodern gå runt i huset om nätterna.

En bra skräckis! Vissa riktigt snygga scener och effekter, tyckte jag. Filmen spårar dock ut lite mot mitten och blir lite väl dramatisk och när en demon som mest liknar röd- och svartsminkade snubben i Star Wars (vad han nu heter) dyker upp är det ganska svårt att bli rädd... Men som helhet rekommenderar jag den, absolut!



(Btw kan jag av någon anledning just nu inte ändra typsnittet på texten, därför det ser lite konstigt ut.)

6 comments:

  1. Haha, exakt vad Christian och jag tyckte också! Den spårade ut efter en bra första halva med att visa för mycket. Och jag tyckte inte svart/röda demonen var så värst läskig.. Var som du säger alldeles för mycket sminkad känsla över honom!

    Tack så jättemycket för helgen förresten. Var hur mysigt och trevligt som helst. Det tåls verkligen att göras om :)

    ReplyDelete
  2. Spoileralert! ;)
    Ja den var riktigt ruggig för ovanlighetens skull.

    ReplyDelete
  3. Siv: Hehe skulle bli ytterst förvånad om _någon_ tyckte han var läskig. :D Han såg ju tecknad ut! Hur tänkte dom där liksom?? Dom hade ju gjort mkt bättre sminkningar/effekter på andra karaktärer ju! Bra att ni tyckte samma! ;)

    SaraLove: Ja vi satt ju och hoppade flera gånger. :D Men dock ej av Star Wars-masken. ;)

    ReplyDelete
  4. Siv: Tack så jättemkt själva! Vi hade med hur trevligt som helst och gör gärna om det! :D

    ReplyDelete
  5. Jag tyckte att den var jätte dålig... :(

    hade jätte höga förväntningar... men sen så kommer man ut från biografen jätte besviken...

    ReplyDelete
  6. Feli-chan: Förstår att du blev besviken om du hade så höga förväntningar! Jag hade inga förväntningar alls utan såg den dagen efter att jag hört talas om den. Annat var det när jag kollade på the last house on the left häromveckan som jag velat se i flera år och den var ju.. inte så bra direkt.

    ReplyDelete